TV : Weg met het 3D brilletje?

TV : Weg met het 3D brilletje?

Terwijl televisie in drie dimensies doorbreekt, zijn de grote merken al bezig aan de volgende stap: 3D zonder brilletje. Sony, Philips en Toshiba pronken nu al heftig met brilloze 3D-televisies, en rollen de eerste exemplaren binnen twee à drie jaar in je huiskamer.

Vindt u het vervelend om een brilletje op uw neus te zetten om tv te kijken in drie dimensies? Howard Stringer, ceo van de Japanse fabrikant Sony, maakte er een grapje over tijdens de officiële opening van de Sony-stand op de Consumer Electronics Show (CES) in 2011. Hij dacht er in zijn presentatie pas na een tiental minuten aan om zijn 3D-brilletje af te zetten. “Zie je wel? Ik had niet eens meer door dat ik hem had opstaan.”

Maar toch liet Sony, diezelfde avond nog, een reeks 3D-televisies zien waarbij er geen brilletje meer nodig is om een stereoscopisch beeld tevoorschijn te toveren. Het zijn voorlopig nog prototypes, maar de tv’s werden alvast in verschillende groottes getoond (van 22 tot 56 inch diagonaal). Tegelijkertijd komen ook LG Electronics, Loewe, Philips en Toshiba smet een televisietoestel aanzetten dat 3D-beelden zonder bril levert. Het is nog relatief vroege technologie, maar de fabrikanten zijn het er nu al over eens dat de eerste 3D-televisies zonder bril binnen twee à drie jaar in de winkel zullen staan.

Toshiba lijkt daarin de spits af te bijten. De Toshiba 55ZL2, een lcd-televisiescherm met een schermdoorsnede van 55 inch, komt begin 2012 op de markt, en wordt het eerste brilloze 3D-televisietoestel dat effectief op de markt komt. Het prijskaartje is voorlopig erg hoog: het toestel zou voor 7.999 euro in de winkels staan. Maar net als bij alle nieuwe technologie kan die prijs snel zakken. Zie wat dat betreft ook de huidige 3D-technologie, die op nauwelijks drie jaar tijd van een absoluut curiosum naar een erkende feature op de betere tv-toestellen groeide: nu al is elf procent van alle tv’s die in West-Europa worden verkocht geschikt om 3D-beelden af te spelen, en de komende vier jaar groeit dat naar 45 procent.


Stokoud principe

viewmasterBrilloze 3D-televisie is niets nieuws. Philips liet in 2005, vijf jaar voordat 3D-tv doorbrak, al een brilloos toestel zien. Puur technisch maakt het namelijk weinig verschil of de kijker al dan niet een bril op zijn neus heeft. Zowel de huidige technologie als degene die brilloze 3D belooft is gestoeld op het principe van de stereoscopie. Het linkeroog moet andere visuele informatie krijgen dan het rechter, waardoor de illusie wordt gecreëerd dat het waargenomen beeld een extra dieptedimensie heeft.
Dat principe is stokoud. Het werd in de late negentiende eeuw al geïntroduceerd in de fotografie: speciale kiosken lieten twee foto’s zien die net voldoende van elkaar verschilden dat de kijker de illusie van diepte kreeg. Later flakkerde het nog een paar keer op in verschillende toepassingen. In de jaren ’70 vormde het bijvoorbeeld de basis voor de bekende Viewmaster-diaschijven, die via een speciale kijker foto’s met diepte lieten zien. In de cinema kwam het zelfs een vijftal keer weer aan de oppervlakte, met korte hypes in de jaren ’20, ’50, ’70 en ’80. Voordat de moderne stereoscopische cinema begin deze eeuw zijn opmars maakte en zich twee jaar geleden definitief in de gratie van het publiek werkte met de film Avatar van Ridley Scott.


Obstakels weggewerkt

Het enige belangrijke verschil tussen 3D met en zonder bril, is dat een scherm van de tweede variant voorlopig nog iets te duur is om in massa te produceren. Op dit moment geraken fabrikanten alleen maar uit hun kosten als ze het in heel kleine schermpjes inbouwen: de Nintendo 3DS-spelconsole en nieuwe smartphones van LG leveren bijvoorbeeld al een 3D-ervaring in miniatuurvorm. Maar ook voor grote schermen zijn fabrikanten de technologische obstakels aan het wegwerken.


Een belangrijke technische horde, die ondertussen ook al grotendeels genomen is, zit in de kijkhoek. Bij de brilloze 3D-prototypes moest men tot voor kort pal voor het scherm zitten om het driedimensionale effect te zien. Een probleem waarmee heel wat fabrikanten nog worstelen, maar de strijd geraakt stilaan gestreden. LG Electronics liet begin september, op de Internationale Funkausstellung (IFA) in Berlijn, al een mogelijke oplossing zien. Het bedrijf toonde een computermonitor met brilloos 3D-beeld, waarop een speciale camera gemonteerd staat die de ogen van de kijker volgt. Intelligente software in het televisietoestel kan vervolgens, uit de stand van de ogen, afleiden vanuit welke hoek de kijker naar het scherm tuurt. Op basis van die gegevens worden vervolgens aangepaste 3D-beelden getoond.


Ondertussen, terwijl u nog enkele jaren wacht op een brilloos 3D-scherm, werken de fabrikanten ook aan de ergonomie van uw huidige 3D-brilletje. Tegen de tijd dat u het niet meer nodig hebt, is de kans dus groot dat u het zonder nadenken opzet voor uw favoriete films of sportwedstrijden.

Reacties